Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nudíte se? Kupte si medvídka mývala

Medvídek mýval je živočichem nočním. Narazit na něho v parku za bílého dne je i tady ve Virginii docela klika. Když se mi to před pár dny konečně podařilo, řekl jsem si, že mu na oslavu udělám malý medailonek z archívních záběrů.

(i přes svůj poměrně roztomilý kukuč je medvídek mýval divoké zvíře, které může potenciálně přenášet různé nehezké nemoci, takže pokud na něho narazíte ve volné přírodě, raději se mu velkým obloukem vyhněte)

Poprvé jsem na mývala natrefil zhruba před třemi roky, když jsem se vracel z půlnoční vycházky. Tenkrát přede mnou utekl do parku a vyšplhal se na první strom, který mu tam přišel pod tlapku. A šplhal překvapivě dobře. Škoda, že tam světlo ze zadní záspi téměř nedoléhalo (s výjimkou závěru jsou všechny fotky pořízeny telefonem a v noci, takže prosím omluvte sníženou kvalitu obrazu)

Pak už se na zadní záspi objevoval pravidelně, cca jednou až dvakrát za měsíc, a vždy koukal, co by kde sežral.

Ovšem jen se ze tmy ozvalo zapraskání (a v tom našem parku to v noci praská o sto šest), tak se uvedl do pohotovostní polohy a pokud bylo v rámci bojové připravenosti nutno rozšířit perspektivu, nedělalo mu žádné problémy postavit se na zadní.

V zimě občas nechám vzadu pár psích granulí zvířátkům na přilepšenou. Protože lišky ale po záspi šmejdí průběžně celou noc, na mývala většinou nic nezbyde. Pak jen chodí sem a tam, čichá ke spadanému listí a tváří se zhrzeně.

Tak jsem mu pár granulí nasypal na rohož, ale bylo jasné, že v rámci nutriční inkluze budu muset vymyslet nějaké trvalejší řešení.

Vzal jsem tedy kýbl, otočil ho dnem vzhůru, a na vzniklý "stoleček" nasypal pár granulí.

Zajímavé je, že zatímco liškám nikdy nedocvaklo, jaké je tajemství zeleného kbelíku, mýval zjistil polohu granulí hned napoprvé a pak už šel vždycky na jistotu.

V bufetu "U dvou lišek" chutná i na stojáka.

Jednoho dne mne napadla taková zlomyslná myšlenka - co by se stalo, kdybych ten kýbl obrátil. Tak jsem na dno nasypal pár granulí a napjatě sledoval, co se bude dít. Mýval má ovšem dost dlouhé a šikovné přední packy, takže mu netrvalo ani pět minut a všechny granule úspěšně vylovil.

Původně jsem čekal, že ten kbelík zvrhne a pak si pro granule vleze, ale on si při operačním zásahu počínal tak šikovně, že soustava medvídek-kýbl nikdy neztratila rovnováhu, přestože to s ní bylo občas docela nahnutý.

Mýval se poměrně rychle domákl, že karbohydráty nepřichází z Kremlu, ale ze dveří a tak se k nim po skončení ochutnávky často přikolébal, postavil se na zadní a snažil se skrz prosklení nahlédnout dovnitř, zda by nebyl nějaký ten zákusek.

Na rozdíl od lišek, které berou roha jen co se za sklem mihne můj stín, je mýval tvor družný a zvědavý, takže když jsem pootevřel dveře, nejenže neutekl, ale ještě se přišel podívat, co by se ze mě dalo vyloudit.

To mne přivedlo na myšlenku vyzkoušet jeho smysl pro dobrodružství. Dal jsem za pootevřené dveře pár laskomin a čekal co on na to. Poprvé (vlevo) jen zlehka nakoukl čumákem (tedy spíše načmuchl než nakoukl) a pak opatrně vycouval zpátky. Asi za měsíc se ale vrátil a ve stejném experimentu už se pokusil o ulovení kořisti pacičkou (vpravo).

Nakonec jsem se kompletně schoval, což ho ponouklo k tomu, že dovnitř strčil celou hlavu. Když ovšem viděl, že za dveřmi na něho míří taková ta placatá kovová věc, co dělá cvak, tak zase takticky vyfuněl (obrazně i doslova).

Zatímco lišky na co přijdou, to schramstnou (tlamou), mýval si svou potravu velmi rád ohmatává pacičkami. Už několikrát jsem ho přistihl, jak na nalezenou granuli nejprve položí tlapku (jakože tohle je teda definitivně moje), pak se chvíli rozhlíží, zda granule nemá bratříčka, a pak ji teprve sežere.

Občas jsem si musel dávat velkýho majzla, aby kolem mne neproklouzl dovnitř (i když ono by se nic moc nestalo, protože za dveřma je akorát takovej kumbál se starejma věcma - jinak bych to ani neriskoval)

Když medvídek dlouhodobě nevykazoval žádné známky abnormálního chování, opustil jsem svou skrýš za dveřmi a přesunul se na zásep (v podřepu - jinak by utek). Mýval nejprve ustoupil do předem připravených pozic, ale když jsem mu hodil pár granulí, vrátil se a nijak mu nevadilo, že si ho při tom z bezprostřední blízkosti fotím.

Pak jsem ještě do kleští vzal kus drátu, na ten napíchl psí mlsku a tuto mu nabídl. Nejprve (vlevo) ji sežral rovnou z drátu, podruhé (vpravo) si při tom pomohl pacičkou.

+++++++++

A teď ještě slíbené denní fotografie. Je jich jen pár.

Byl zrovna poněkud pošmourný březnový den (takže v parku nebyli žádní pejskaři - což považuju za důležitý faktor) a při své obvyklé pochůzce jsem ke svému velkému překvapení zahlédl mývala, jak se ráchá u břehu želvího rybníčka. Buď mu tam spadly klíče a nebo se pokoušel zjistit, zda už se měkounké žáby probudily ze zimního spánku.

Protože při nočních setkáních mezi dveřmi dělí naše nosy jen asi 30 centimetrů, myslel jsem si, že mě nechá ještě trochu přiblížit. Ale ouha. Jen jsem udělal další krok, medvídek hup do vody a už si to pádloval ke druhému břehu. A ještě ke všemu čubičkou (na moje volání, ať zkusí motýlka, vůbec nereagoval).

Tak jsem rybníček oběhl a na druhé straně ho zpovzdálí opatrně sledoval, jak si to štráduje podél potoka (mezi mývaly jsem si tím vysloužil přezdívku "Stalker")

Nakonec se ale ukázalo, že jsem nedoběhl já jeho, ale on mě. Po kládě přeběhl přes potok a zmizel ve stráni.

+++++++++

(předchozí díly ze série "Za humny")

Autor: Jan Řeháček | čtvrtek 14.3.2019 9:09 | karma článku: 30,17 | přečteno: 1062x
  • Další články autora

Jan Řeháček

Jaro: das ist nur die erste Phase

Jaro má v našem parku tři fáze, které jsem výstižně pojmenoval: první, druhá a třetí. Toto je svědectví o první z nich. Můžeme s ním nesouhlasit, můžeme proti němu protestovat, ale to je asi tak vše, co s tím můžeme dělat, Járo.

9.4.2024 v 9:09 | Karma: 16,67 | Přečteno: 424x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Řeháček

A je po Velikonocích. A nejen po nich.

Globální kotlík zavěšený nad ohněm inkluze a diversity pomalu vytlačuje národní státy, vyrůstající ze sdíleného kulturního podhoubí. Tomuto trendu se nově přizpůsobuje i řada českých svátků s jejichž novelizací vás chci seznámit.

1.4.2024 v 9:09 | Karma: 21,16 | Přečteno: 460x | Diskuse| Společnost

Jan Řeháček

Impresionisté na hladině

Když se na podzim objevily barvy na stromech, všiml jsem si, že se občas zrcadlí v našem potoce či rybníčku. Tak jsem na ně zamířil objektiv a vyšly z toho roztěkané výtvarné kreace, za které by se nemusel stydět ani Claude Monet.

9.3.2024 v 9:09 | Karma: 22,50 | Přečteno: 324x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Řeháček

AI Art: co už umí a co ještě ne

Loni jsem trochu experimentoval s malířskými schopnostmi tehdy nastupující generativní AI Art. Letos, za dlouhých zimních večerů jsem si na to vzpomněl a napadlo mne podívat se, jak moc za ten rok AI pokročila. Nu, posuďte sami.

15.2.2024 v 9:09 | Karma: 17,91 | Přečteno: 372x | Diskuse| Ostatní

Jan Řeháček

Není větvička jako větvička

Stromy a jejich rozeklaná větvoví jsou sochařská díla. V létě to ale nepoznáte, protože přírodní majstrštyky zakrývá koruna. Jakmile ale podzim povolá svá vojska zpět do zálohy, ladná elegance dřevěných křivek vystoupí do popředí.

9.2.2024 v 9:09 | Karma: 19,45 | Přečteno: 438x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla Rakušanovi matka oběti

25. dubna 2024  16:02

Aktualizujeme Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Svědci mluvili až příliš, soud s Weinsteinem se zopakuje. Z vězení však nevyjde

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  15:52

Aktualizujeme Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 402
  • Celková karma 19,54
  • Průměrná čtenost 920x
Devátý nejhorší kuchař na světě, odpůrce politické překorektnělosti, začínající marťan, neúnavný konzument točeného kyslíku a jazykový dobrodruh ab incunabulis. Člen Analytického piva a Gustavu pro jazyk český. Správce Vojensko-českého slovníku.