drama

21. 01. 2015 9:09:09
V dnešním pokračování poetického cyklu "Bez básně a Hany" se nedozvíme, jak na tři doby vytáhnout ježka z klece a proč je na podzim nutno dobře naolejovat mlátičku na obilí.

Již nějakou dobu slýchám zvěsti, že kdesi vysoko mezi skalami je místo odkud se bílí rackové času vydávají na dlouhé lety bouřnatou oblohou. A tak mi to dnes konečně nedalo - nazul jsem pevné boty, do ruky popadnul sukovici po dědečkovi a vzhůru do hor! Pár hodin mi trvalo než jsem se prodral černým lesem a vyškrábal se po ramenou drsných pískovců, ale to co jsem za nimi spatřil mi vyrazilo dech. V rozkřáplé škvíře mezi obrovitými balvany byla vklíněna polystyrénová pevnost. Hradby, věže, věžičky, střílny, prostě komplet. Byla obehnaná rezivějícím ostnatým drátem a hlubokým příkopem plným opilých námořníků s ponožkami složenými do úhledných komínků. Když jsem se trochu vzpamatoval, všiml jsem si, že pod vstupní klenbou sedí bubeníci s paličkami obalenými slámou a tlumeně buší do dunivých tamtamů. V přítmí jsem viděl pouze jejich horečnatě svítící oči a napuchlé tváře. Protože jsem nevěděl, co si o tom myslet, opatrně jsem kolem nich prošel a ocitl se na malém nádvoří, kterému vévodily masívní přesýpací hodiny. V jejich vrchní baňce se zjevně pohybovalo cosi živého. "Ježek ve skleněné kleci", pomyslel jsem si ironicky. Ale když jsem přistoupil blíž, zjistil jsem, že to není ježek, ale malý černý kocour. Toto je jeho příběh.


panák za panákem tíseň svou utápím v taverně pod skleněným zvonem
dneska nepředu - v přesypech klesající podlahy dávím své vlastní sny
ještě dlouho potrvá než se propadnu lihem k tomu zpropadenému dnu
než vytřepu z vlasů polystyrénové kuličky a do rukou vezmu prohnilý rýč...

(dobito dopito ty lahve pryč!)

tak jedem: na blata, pišto, na blata
nasedám nečekám odpich a ratata

propadám závějí, sněhová groteska
zelený mužíček na vrbě zatleská

sůl a pepř do očí, do tváře facka
tohle jsou mravy jak za krále klacka

kdo dlouho hledá, ten dlouho nalézá
namísto plachty napjatá pavéza

armáda kocourů tasí své ocásky
podej mi rarášku žihadlo nadsázky

(kam se zas podělo to šuple s náhodama?)

makové panence - jediné ze sta
víle co tančí si v záři velkoměsta

do vlasů věnec a do ruky baterku
z obláčku sjíždíme vetknutí ve šperku

zatmění slunce - alespoň na chvíli
prakem vystřelíme opilé motýly

pomněnky prokouknou klíčovou dírku
a naboso vyrazí samy na špehýrku

až přijde jejich čas - měsíc nám zamává
náš strnulý svědek ostříhaný na páva

kometám klaní se půlnoční koledou
trychtýřem padat - to ještě dovedou

(i komínem a průrvou a nádrží a šachtou a potrubím a nocí a dnem)

průhledné zvony odhazují svá kovová srdce a povodni čelí snem
křesadlo plné jiskřiček přiskřípnutých ve skříni vystříkne do ticha
klenutým nebem čiší duha přestřihnutá stuha a rozkopnutá mříž
probrodíme se - rozkmitané křídlo budoucnosti stírá liják dokořán

(hej pišto, takže ve středu...  a najednou plác!)

jako když kámen studu zapadne do studny
jazýček olízne černé pracky
ozvěna svíce, plamen osudný
z ochozů vyplaší bílé racky

už se jich nebojím
a oni se mě taky nebojí

+++++++++++++++++++++++++++++++++

Yes: Machine Messiah (Drama)

 

Související články:

břízám

Autor: Jan Řeháček | středa 21.1.2015 9:09 | karma článku: 15.68 | přečteno: 588x

Další články blogera

Jan Řeháček

Impresionisté na hladině

Když se na podzim objevily barvy na stromech, všiml jsem si, že se občas zrcadlí v našem potoce či rybníčku. Tak jsem na ně zamířil objektiv a vyšly z toho roztěkané výtvarné kreace, za které by se nemusel stydět ani Claude Monet.

9.3.2024 v 9:09 | Karma článku: 20.41 | Přečteno: 205 | Diskuse

Jan Řeháček

AI Art: co už umí a co ještě ne

Loni jsem trochu experimentoval s malířskými schopnostmi tehdy nastupující generativní AI Art. Letos, za dlouhých zimních večerů jsem si na to vzpomněl a napadlo mne podívat se, jak moc za ten rok AI pokročila. Nu, posuďte sami.

15.2.2024 v 9:09 | Karma článku: 16.53 | Přečteno: 278 | Diskuse

Jan Řeháček

Není větvička jako větvička

Stromy a jejich rozeklaná větvoví jsou sochařská díla. V létě to ale nepoznáte, protože přírodní majstrštyky zakrývá koruna. Jakmile ale podzim povolá svá vojska zpět do zálohy, ladná elegance dřevěných křivek vystoupí do popředí.

9.2.2024 v 9:09 | Karma článku: 19.25 | Přečteno: 337 | Diskuse

Jan Řeháček

Co rok dal

Začátek nového roku je tradičně příležitostí k ohlédnutí za rokem starým, takže jsem prohrábl archív a vylovil z něho pár fotografií z našeho parku, které si nenalezly cestu do některého z předchozích tématických blogů.

9.1.2024 v 9:09 | Karma článku: 16.65 | Přečteno: 166 | Diskuse

Další články z rubriky Poezie a próza

Martin Irein

Laura

Auto zastaví u chodníku. Pod lampou stojí muž, který je společensky indisponovaný. Brzy se zorientuje, vratkým krokem se přiblíží k zadním dveřím auta, po další chvíli se mu podaří vzít za kliku a na sedadlo se svalí jako lavina.

29.3.2024 v 16:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Václav Kunft

Velký pátek

Otevírání hor a vydávání pokladů nemá nic společného s křesťanským Velkým pátkem. Je to stará pohanská tradice spojená s příchodem jara. Mytologické téma je smrt a znovuzrození.

29.3.2024 v 11:12 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 53 | Diskuse

David Snítilý

... a co je vlastně normální aneb nudné vztahy

„A je sexy ten Váš kamarád?“ provokovala Marka Tereza. „Ne tak jako já," kasal se Marek. „Sexy s tímhle pivním mozolem?" poukázala na jeho zvětšujícího se milana. „To není pupek, to je charisma," oponoval nádherné femme fatale.

29.3.2024 v 7:40 | Karma článku: 10.25 | Přečteno: 164 | Diskuse

Alena Bures

Recenze - Martina Boučková: Šílená babička

Rodiče si nevybereš. Ale to koneckonců ani děti. A mít mírně šílenou matku je někdy k vlastnímu zešílení, ale někdy....

28.3.2024 v 17:24 | Karma článku: 8.91 | Přečteno: 160 | Diskuse

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 15.53 | Přečteno: 209 | Diskuse
VIP
Počet článků 400 Celková karma 18.73 Průměrná čtenost 922

Devátý nejhorší kuchař na světě, odpůrce politické překorektnělosti, začínající marťan, neúnavný konzument točeného kyslíku a jazykový dobrodruh ab incunabulis. Člen Analytického piva a Gustavu pro jazyk český. Správce Vojensko-českého slovníku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...