Děkujeme za pochopení.
J54a48r57o96m67í41r 37Š57i24š34a
dfak jsem marmu, protože tomu vůbec nerozumí, ale od příště takové vědomosti budu požadovat po svém ladiči...ten bude rád...už má před důchodem
J40a31n 16Ř63e87h53á57č51e73k
to nic, já tomu tvému komentáři taky nerozumím, ale za dfak marmy jsem neskonale vděčen
M55i86c64h69a67l 92Š37t22o72s54e69l
Podle všeho jsem již velice starý Řek, protože s těmito problémy si hlavu nelámu .-)
Jo ... a máš tam chybu .-))
F57r47a21n72t56i18š16e18k 47V49e83s28e79l76s89k78ý
Bosh'tet, ta primitivní pozemská matematika. Snad se čase někam posunete, jste ještě vesmírní kojenci, podle našich měřítek.
Keelah se'lai
K38o26u58t93k45o29v15á 64H16e30l36e15n94a
Úplně mi z toho vyrašil pahýlek na mozku
O95l66č10a 37V30o92d51o37v45á
Začala jsem odspoda, Belinda jsou vzpomínky, odshora půjdu až večer
P95a33v86e10l 61D30v97o30ř39á80k
Tak tak. A navíc k tomu přispívá vlastnost lidského sluchu, který vnímá výšku tónu i v závislosti na intenzitě zvuku. A vyšší frekvence vnímá "špatně". U elektronických varhan, kde jsou oktávy generovány absolutně přesně, máte pocit, že ta nejvyšší oktáva jaksi neladí a že by to chtělo "vejš". Při konstrukci tohoto nástroje jsem se s tím namořil dost. Nicméně sluch lze ošálit. Stačí přidat víc vyšších harmonických, a ejhle, už je to lepší.
Uvedený trik s laděním klavíru uměl dokonale pan Bonhard (otec známého klavíristy), byl proto vyhledávaným ladičem.
Blog je excelentní.
M73a35r80i83e 32Š61í37p44k90o83v70á
Pane Dvořáku, velký dík za připomenutí jména klavíristy Bonharda. Byla jsem před lety na jeho koncertu, a teď jsem si ho nemohla vybavit.
M64i91l90a31n 55K20a23s72l
Díky, po dlouhé době blog, který mě naprosto zaujal.
D72a21n55a 70T57e66n63z50l68e68r
Zvláštní, právě si čtu o rezonancích Neptunu s transneptunickými objekty a nacházím tam stejné zlomky, jako jsou v té vámi popsané muzice.
Sluneční soustava muzicíruje.
Máte naprosto jedinečný, skvělý a krásný blog. Čím jsem starší, tím rychleji se můj mozek při matematických úkonech vypíná. Po přečtení vašeho blogu jsem v bezvědomí.
J34a28n 38Ř36e41h41á95č78e15k
Díky. Ona nebeská tělesa opravdu preferují jakési kvasiperiodické režimy. A tam se aproximovatelnost parametrů pomocí zlomků občas vyskytne. Klasickým zdrojem je Arnoldovo pojednání o nebeské mechanice
https://web.math.princeton.edu/~templier/junior/Arnold_small-denominators.pdf
Ale je to dost zapařené čtení...
J20a83r56o68s20l21a39v 29C35h63u52d70á95č84e61k
Jene, moc pekny clanek. Zajimave tema.
Jako matematik a milovnik hudby (a spatny houslista amater) jsem si matematickou teorii hudby prostudoval jiz pred lety. Prekvapilo me, ze tzv. dobre temporovany klavir je vlastne, co se mnoha intervalu tyce, falesne naladeny, protoze nejde zaridit, aby vsechny intervaly byly ciste, jen to ze je rovnomerne rozladeny :-). Proto se mi vzdy hudba vyluzovana dobrym houslistou zdala krasnejsi a cistsi nez hudba na klaviru. Na houslich (a obecne na smytcich) hrac muze intonovat s predesle hranym tonem. Diky tomu hudba pusobi cistcim tonem a ne trochu falesne jako u piana. Antonin Dvorak, kdyz napsal neco pro piano, vsak rekl, ze dobre napsana muzika zni i na piane dobre. :-)
R86a42d95k48a 25K51i45e58l27b47e37r85g26e96r37o43v76á
Jeníku, Jeníku, takové čtení a já mám čas na nějaké pahýlky z něj... vařím medvěda na smetaně, tovíš, to dá práci.....ale teda ta muzika - Řeháček - záruka hezkých návratů k mládí
musím se k tomu poctivě vrátit... je to zajímavý... vážně
- Počet článků 402
- Celková karma 19,53
- Průměrná čtenost 920x