Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

..příště si prosím něco o spojení dvou čísel 6 a 9, prý je to vzrušující...;-)

( ne, že by trojúhelníky a kružnice a grafy a všechny ty čtyřstěny a průměty ploch a vůbec...nebyly vzrušující! Ale...snad to "libovolné veliké en"????8-o)

R^

1 0
možnosti
Foto

O této problematice pojednám trochu hlouběji jen co se dostaneme k výpočtu plochy kosočtverce. :-)

2 0
možnosti
VM

Dobry den,

Vazeny pane Rehacku Vas blog mi pripomel, ze jsem si pred lety odvodil ze plati Pythagorova veta v 3D: Pro pravouhly ctyrsten (vrchol pravouhlych souradnic x,y,z) plati ze soucet ctvercu 3 ploch ctyrestenu se rovna ctverci plochy protilehle proti pravouhlemu vrcholu. (S1^2+S2^2+S3^=P^2) (S1=x*y/2 atd, P vypocteme z Heronova vzorce pricemz a^ = x^2 + y^2 atd) Da se to tez dokazat pomoci prumetu plochy P do ploch S1, S2, a S3 v pravouhle soustave x,y,z a vzorce pro soucet cvercu cosinovych uhlu = 1) Asi je to trivialni tvrzni, ktere plyne primo z Pthagorovy vety ale nikde v bezne skolni matematice se to nezduraznuje (takze jsem to povazoval za svuj objev:-). Otazka je: Plati tez obdoba pro nD? (plati li pro 2D klasicka PV s useckami, pro 3D PV s plochami, plati tez pro 4D PV s objemy? Plati to pro libovolne velike n?) Jsem si jisty, ze nejake podobne vztahy jake uvadite pro P trojice musi platit tez pro ctverice (a v dalsi dimenzi petice) cisel. Prestal jsem se tim zabyvat protoze I kdyz jsem vynalezal "zalomeny hridel" nevim k cemu by byl dobry. (Nevim ani k cemu je dobry vas "rovny hridel".) Byl bych rad kdyby to nejak uzitecne bylo. Puvodne jsem se snazil najit obdobu vzorcu co plati v 2D pro trojuhelnik aby platily tez v 3D pro ctyrsten. Hned z kraje ale me nadseni zastavilo ze soucet prostorovych uhlu vrcholu ctyrstenu neni konstanta. (Soucet uhlu v trojuhelniku je 180 stupnu, obdoba pro ctyrsten neplati :-() Ma nejaky smysl hleadt pythagorejske ctverice cisel? Dekuji za odpoved.

1 0
možnosti
Foto

Dobrý den. Jestli jsem vás správně pochopil, tak to tvrzení, které jste naznačil by mělo odpovídat větě, které se v angličtině říká de Gua's Theorem

https://en.wikipedia.org/wiki/De_Gua's_theorem

na té stránce se zmiňují i o vícerozměrných zobecněních, ale protože tohle není můj obor, nebudu do toho moc kecat. Taky se o tom zmiňuje tato sekce na matematickém "stackexchange" (což je fórum, kde lidé kladou dotazy a ostatní uživatelé serveru na ně odpovídají)

https://math.stackexchange.com/questions/854793/proving-the-3-d-pythagorean-theorem-on-surface-areas-of-oblique-triangular-pyram

Pokud umíte anglicky, vřele tento server doporučuju. Občas když mě něco napadne a nejsem si jistý, zda je to něco nového nebo ne, tak to tam hodím a obvykle mi někdo napíše, že to a to už bylo vymyšleno před sto lety... :-)

Co se týče aplikací těch trojic, určitý význam mají např. při zkoumání rozložení celočíselných bodů na rotačním hyperboloidu, kde hrají roli null-vectorů, a obecně při zkoumání tzv. modulární grupy. Viz také moje odpověď níže panu Winterovi.

1 0
možnosti
Foto

Pěkný článek.

Honzo, ty jsi ale hračičkář. Avšak, kdo si hraje, ten nezlobí. ;-)

Píseň na závěr se mi líbí. Šedesátá léta (kdy jsem byl mladý a krásný ;-)), byla pěkná doba. Hodně idealismu až naivity. Stále však asi lepší než současná tvrdá doba bez ideálů.

1 0
možnosti
Foto

Ty pythagorejské trojice, to je taková moje gymnaziální libůstka - tak jsem si trochu pustil pusu na špacír.

Ta šedesátá léta se opravdu povedla (škoda, že Ročáková po okupaci zapadla). Bylo vidět, že když se dá lidem možnost seberealizace (a v umění je to vždy nejpatrnější), tak nakonec ani tak moc peněz ke spokojenosti nepotřebujou. Škoda, že Rusáci tenhle zajímavý experiment udusili tou Husákovou soldateskou.

1 0
možnosti
Foto

Přes čísla nevidíme nekonečno a přes nekonečno se nám ztrácejí čísla.

1 0
možnosti
Foto

A pro trojúhelníky nevidíme čtverce. :-)

1 0
možnosti
JK

Ano, je to velice jednoduché... :-)

1 0
možnosti
Foto

Jak říkával jeden náš profesor - v matematice jsou pouze dva druhy tvrzení. Triviální a nedokazatelná. :-)

1 0
možnosti

Uf! Jak mě se ulevilo, že je to návod pro kluky. Přeci si nebudu nabrnkávat trojice, i když pythagorejské...

Ale tedy dneska jsi z toho prstu (jak jsi psal jinde) toho tedy vytáhl.

Do vinného sklepa bych tě nepustila!:-D:-D:-D

1 0
možnosti
Foto

Já chodím zásadně do nevinného sklepa.

Je v něm více pannen. :-)

2 0
možnosti

Deset z deseti matematicek tvrdi, ze tvrda cisla jsou lepsi nez mekka.

5 0
možnosti
Foto

a deset z deseti matematiků dodává, že pítschko je lepší než éčko :-)

3 0
možnosti
  • Počet článků 402
  • Celková karma 19,45
  • Průměrná čtenost 920x
Devátý nejhorší kuchař na světě, odpůrce politické překorektnělosti, začínající marťan, neúnavný konzument točeného kyslíku a jazykový dobrodruh ab incunabulis. Člen Analytického piva a Gustavu pro jazyk český. Správce Vojensko-českého slovníku.