Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Vím, kam se poděla čtvrtá dimenze. Ale je to tajný.

1 0
možnosti
Foto

Řekni kde dimenze jsou, co se s nima mohlo stát.

Řekni kde dimenze jsou, kde mohou být. :-)

1 0
možnosti
Foto

No, tak nějak, už ta představa 2D prostoru mě nějak nejde do hlavy, nechápu jak by mohl existovat v reálném světě? A už vůbec nechápu toto jeho zpodobnění -

Takový 2D Rumcajs přijde k nakreslenému sejfu (což je z jeho pohledu 2D obdélník) a protože právě získal propustku do 3D, neprovrtatelnou hranici obdélníka nenuceně překročí, nabere si co potřebuje a zase tu samou hranici překročí nazpátek. A z šatlavy se dostane jakbysmet.

Omlouvám se za zkopírování části vašeho příspěvku ale je to nutné k pochopení mého nepochopení. 2D prostor je ohraničen nulovou hranicí, výška jeho hranice je nulová - tudíž žádná, tak nechápu jaký problém 2D Rumcajs má, vždyť ani ten trezor přece žádnou stěnu nemá a ani nemůže být nakreslen, pronikl by do 3D světa.

1 0
možnosti
Foto

Ten 2D prostor v reálném 3D světě samozřejmě neexistuje. Je to čistě analogie pro to, abychom si mohli představit, jak "obejít" zeď. Ten nakreslený obdélník v 2D světě představuje 1D "překážku" přes kterou nelze - uvnitř toho světa - přejít.

Ale to by znamenalo zabřednout do diskuse typu - jak vlastně 2D bytost žije, z čeho si staví dům atd... A taky zda je vůbec 2D život v principu možný.

1 0
možnosti
Foto

R^ Trochu jsem tenhle blog zpropagoval v několika FB skupinách. :-) Tak to snad zvedne návštěvnost.

1 0
možnosti
Foto

Díky za propagaci. :-)

0 0
možnosti
JB

:-)R^ Svět se našim mozkům jen jeví. Ale nakolik se jeví matematikům a teoretickým fyzikům?

1 0
možnosti
Foto

Nám se jeví jako hologram. :-)

0 0
možnosti
Foto

Dnes bylo v NL krásné slunečné, byť dosti chladné počasí. Byl jsem skoro celý den u moře (a pak v restauraci u moře ;-)). Večer, fyzicky příjemně unaven, ale duševně čerstvý jsem si tento Tvůj článek přečetl celý. Myslím si, že jsem skoro vše pochopil. Díky Ti za něj. Je to vynikající vědecko-populární článek. Některé věci jsem již věděl, některé ne. Například jsem nevěděl, že

"O pár let později Theodor Kaluza ukázal, že pokud bychom rozšířili prostoročas na 5 dimenzí (tj. čas plus 4D prostor), dal by se do geometrické teorie zahrnout i elektromagnetismus (mimochodem, tato myšlenka se dá vystopovat až k poměrně zapomenutému Gunnaru Nordströmovi)."

Zdroj: https://janrehacek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=719915

Měl bych ještě pár dotazů, to bych si sice mohl i vygooglovat, ale jdu spát. Nemusím vědět a chápat všechno. ;-)

Ještě jednou, díky za tento článek.

1 0
možnosti
Foto

Dík. Ono je někdy lepší všechno nevědět.

Tady už se paní zima taky přihlásila o slovo a moc mi to nechutná. :-)

1 0
možnosti
DT

Velice zajímavé! Děkuju - moc hezky jste to vysvětlil. R^

3 0
možnosti
Foto

díky a zdravím :-)

0 0
možnosti
Foto

Se 4D už mám trochu problém, stěží si představím 3D. Já spíše uvažuji "plošně": rovný čáry, křivý čáry, rovnoběžky a zejména mimoběžky - to je moje parketa.;-D;-D

3 0
možnosti
Foto

Co takhle kouli, tu si umíte představit?

2 0
možnosti
Foto

R^ Na matematiku jsme nikdy moc nebyla, pokec s Rumcajsem u sejfu bych však ještě možná zvládla. Jen jde o to, na jaké téma. ;-D;-D

1 0
možnosti
Foto

nejlépe na téma Budování rozvinutého loupežnického systému v lese Řáholci :-)

1 0
možnosti
Foto

Nezávisle na tom, zda čtyři prostorové dimenze existují nebo ne, tak si čtyřrozměrný prostor (tím zde míním prostor se čtyřmi prostorovými dimenzemi) představit nedovedeme.

Přesto o takovém prostoru můžeme uvažovat a dojít k nějakým závěrům o něm. Zajímavé je, že umělec Salvator Dali zobrazil správně povrch čtyřrozměrné krychle. Tento povrch je třírozměrný, podobně jako povrch třírozměrné krychle je dvourozměrný. Viz

https://www.google.com/search?q=salvador+dali+4th+dimension&tbm=isch&source=hp&sa=X&ved=2ahUKEwjpucPGh93lAhVP-aQKHfLMAokQsAR6BAgHEAE&biw=1280&bih=607

http://www.bbc.com/culture/story/20160511-the-painter-who-entered-the-fourth-dimension

3 0
možnosti
Foto

Základní myšlenka je toto:

Just as the sides of a cube can be unfolded into six squares, a tesseract – or four-dimensional cube – can be unfolded into eight cubes.

Cituji z

http://www.bbc.com/culture/story/20160511-the-painter-who-entered-the-fourth-dimension

1 0
možnosti
Foto

Potřebuju...buď víkend, kde stojíš s ukazovátkem...přijeď aneb matematika jauvajs- víkend s Řeháčkem:)) nebo ponor do textu na týden... je mi zrovna tady strašně líto, jak jsem matiku opustila a jak bych právě tohle pobrat chtěla. Je to na mne,Jeníku, moc dlouhé. AleR^ a VR^ protoze dát si ke snídani Ládínka co má Gulivera ve futsalu na housle:))).Ten seriál je prostě moje láska...to jsem si nechávala jako hřeb sobotního rána vzdycky. Sice mu dneska nevěřím.ze list papíru je 2D, ale jak pravil jeden matematik, malým dětem se pro jistou postupnost v chápání ze začátku pochopitelně trochu lže:)) já přát hezký víkend za článek děkovat a nosit s sebou baterka:))

1 0
možnosti
Foto

Tohle Matykání je pro důchodce.

Normální pracující by na ně potřeboval dovolenou. Já ho napsal jen díky tomu, že jsem chytnul nějakého bacila (jako každý rok když se dostaví první mrazíky). Jinak bych z té fyzikální části musel udělat příští Matykání.

Ten Ládínek byl v té normalizační šedi celkem osvěžující počin. S chutí jsem si celou episodu zase projel. :-)

1 0
možnosti
  • Počet článků 402
  • Celková karma 19,45
  • Průměrná čtenost 920x
Devátý nejhorší kuchař na světě, odpůrce politické překorektnělosti, začínající marťan, neúnavný konzument točeného kyslíku a jazykový dobrodruh ab incunabulis. Člen Analytického piva a Gustavu pro jazyk český. Správce Vojensko-českého slovníku.