Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MK

Jsem pro vyhlášení dne matyk. R^

1 0
možnosti
Foto

Ale pozor aby na vás nebyl vydán matykač :-)

0 0
možnosti
RM

Z hlediska srozumitelnosti výborně napsaný článek, těším se že to protáhnete i do homogenních souřadnic a nelineárních transformací. Protože pak to teprve začne být hustý ;-) a tam trochu plavu (a na wiki ten článek https://en.wikipedia.org/wiki/Homogeneous_coordinates nikdo do ČJ nepřeložil). Samozřejmě mne zajímá především perspektiva.

Jinak praktické využití je právě v tom mém CSS3D. Já používal ty matice R3, jak píšete třeba pro rotaci dle Z snadné (viz: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/transform-function/rotateZ matice jsou dole), obecná rotace je trochu složitější (Viz: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/transform-function/rotate3d zase matice dole). Ale u perspektivy nastalo zklamání (https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/transform-function/perspective) takže jsem musel přejít na ty RP3.

PS: Jo a když jsme ze čtyř zdrojových bodů a čtyř cílových bodů spočítal gausssovou eliminací tu 4x4 transformační matici, tak samozřejmě netransformovala správně. Po dvou dnech zkoumání jsem přišel na to, že místo A(i,j) mám A(j,i). Takže výborná poznámka, škoda že jsem to nevěděl tak o půl roku dříve, než vyšel tento článek.

1 0
možnosti
Foto

No, na ten A(i,j) vs A(j,i) problém by se mělo minimálně upozornit v hodinách počítačové grafiky. Ono je to trochu jako s přechodem od palců k centimetrům. Žádná generace nechce být ta, co se to bude muset "přeučit" a tak se pojede setrvačností, než to někde způsobí opravdový průšvih. A pak se to snad napraví.

Ty homogenní souřadnice souvisí s projektivními objekty (tj. s objekty které jsou imunní vůči přeškálování). Jsou to tedy v jistém smyslu "směry", stejně jako třeba ty vlastní vektory. Možná na to konto časem napíšu malý technický dodatek k Matykání (jako jsem to před časem udělal s růžičkami z Riemannovy zahrádky).

0 0
možnosti
Foto

Jo tyhle matice. Matice česká mi vadila asi tak nejméně. Když po mně chtěli, abych narýsovala matici podle strojnických tabulek, dopadlo to dost zoufale (kaňky tuší a způsob kótování mi zcela unikal). Jo a matice v MATEmatice, to jsou takový ty dvě svislý čáry, že jo? Tak v tom už mám totální zmatek.;-D;-)

2 0
možnosti
Foto

no, a taky trochu záleží na tom, co je mezi těma svislejma čarama :-)

1 0
možnosti

Treba mne uklidnilo tvoje tvrzeni, ze funkci je vic nez cisel. Tedy i na mne nejaka funkce zbude.

1 0
možnosti

A nebylo by lepší číslo?:-))), s funkcí.

1 0
možnosti
Foto

Zatímco ty tady matematikou obveseluješ čtenáře a především čtenářky, tak já se jí bavím především ve vlastním zájmu, viz

https://btctip.cz/bitcoin-halving-a-predpoved-ceny-do-konce-r-2021/

Vektory a matice jsem k tomu nepotřeboval.

Pamatuji si však, že vypočítat inverzní matice pro velké matice, které se vyskytují například v modelu národních ekonomií, je celkem fuška. V 60. letech minulého století k tomu byly třeba největší main-frame počítače té doby IBM System/360 a IBM System/370. Počátkem sedmdesátých byl v Praze jediný tento počítač. Nepamatuji si již zda to byla 360ka nebo 370ka.

Vektory, matice a inverzní matice mají celkem dobré užití v ekonomii. Modelů v ekonomii je moc a ne vždy odpovídají realitě. Modely používající vektory nákladů a cen produktů jsou celkem jednoduché, pochopitelné a užitečné.

1 0
možnosti
Foto

No, dneska tu algebru počítají počítače a činí tak s děsivou rychlostí.

Jinak ty ekonomické modely jsou stále zhusta uvízlé v lineární regresi, ale s nástupem AI se to pomalu zlepšuje. Nicméně černé labutě jako COVID to asi nikdy nepochytí.

Jinak pomocí rekurentních sítí se AI snaží předpovědět i vývoj finančních "time series". Možná by se to dalo aplikovat i na bitcoin, ale muselo by se tomu asi předhodit více informací než jen jedna řada čísel...

https://www.kaggle.com/thebrownviking20/intro-to-recurrent-neural-networks-lstm-gru

2 0
možnosti
Foto

Myslíš, že na Den matek se budu trápit s matykou?;-D

1 0
možnosti
Foto

Myslím, tedy jsem (masochista) :-)

1 0
možnosti
Foto

Neříkej, že tomu rozumíš.;-D

1 0
možnosti
Foto

je to přehledný jako vžy, nemám s blogem potíž :-)

2 0
možnosti
Foto

Jen počkej, zající, až nastane zkouškové období: :-)

Potíž?

Potím.

2 0
možnosti

Ano, vektory znám velmi dobře, protože jsou postrachem všech studentů, se kterými jsem se setkala:-))) Taková "anatomie" v matematice.

Tomu odkazu na youtube ovšem rozumím. Moc krásná suita.

1 0
možnosti
Foto

Já bych vektorům rovnou postavil pomník.

Ať je co bourat. :-)

1 0
možnosti
  • Počet článků 402
  • Celková karma 19,45
  • Průměrná čtenost 920x
Devátý nejhorší kuchař na světě, odpůrce politické překorektnělosti, začínající marťan, neúnavný konzument točeného kyslíku a jazykový dobrodruh ab incunabulis. Člen Analytického piva a Gustavu pro jazyk český. Správce Vojensko-českého slovníku.