Kvetoucí fuga (Beethoven)
Fuga jako hudební forma nemá zrovna pověst populárního, natož pak líbivého, výrazového prostředku. Je to vpodstatě takový hudební Calculus a na posluchače tudíž klade nemalé nároky.
Labyrint kontrapunktu byl odjakživa spíše doménou chladného rozumu než vřelého citu. Jen stěží si lze představit Dona Juana, jak stojí pod balkonem své milované s loutnou v ruce a rozechvělým hlasem šeptá do druhého patra: "Dovol, má nejdražší, abych ti zahrál fugu, která mi včera při vzpomínce na Tebe vytryskla ze srdce!".
Zkrátka k většině fug by se hodilo spíše přízvisko "propracovaná" než "okouzlující".
Vokální fuga "Et vitam venturi saeculi" v Beethovenově Misse solemnis tvoří výjimku.
Třetí část Slavnostní Mše, Credo, stvrzuje zákadní kamen křesťanské víry a rámcově shrnuje obsah evangelií. Přestože svým náboženským cítěním byl Beethoven spíše pantheista než katolík, úkolu se zhostil s maximální odpovědností a s nebývalou citlivostí vůči liturgické předloze. Namísto rozvíjení hudebních témat - jako to udělal třeba Johann Sebastian Bach ve své Mši h moll - Beethoven úzkostlivě sleduje linii vyprávění a podbarvuje ji svou hudbou na způsob symfonické básně. Klidně je schopen uvnitř jednoho verše zcela proměnit hudební náladu, jen aby zůstal věrný textu.
Tento způsob komposice pochopitelně svazoval Beethovenovu přirozenou kreativitu. Několikrát ručně proškrtané a zhusta přepisované pasáže v jeho partituře ukazují, že Credo pro něho bylo vyčerpávajícím tvůrčím soubojem. Když se tedy protrápil a proškobrtal k závěrečnému Ámen, musel si zhluboka oodechnout.
Úplně vidím, jak si otírá pot z čela a pod vousy si brumlá: "Tak, a teď si napíšu něco jen tak pro sebe. Pro radost." A osvobozen od zápolení s hutným církevním textem si na poslední verš Creda vystřihl kontrapunktický majstrštyk, který považuji za nejkrásnější fugu v celé hudební literatuře. Je vpravdě kouzelná a přezdívám jí "kvetoucí fuga". Protože na mne působí jako rozkvetlý sad.
+++
V Misse Solemnis jsou dvě velké fugy - jedna v závěru Gloria a druhá v závěru Creda - a ty se k sobě mají tak trochu jako dva bíločerné ornamenty ve starodávném čínském symbolu Jin-Jang.
Fuga v Gloria reprezentuje mužský element (Jang). Je agresívní, nekompromisní a působí jako rozjetý těžkotonážní vlak, který smete vše, co se mu postaví do cesty. Zvuková energie uvolněná v jejím průběhu je ohromující. Chrám se otřásá v základech.
Fuga v Credu je naproti tomu elementem evidentně ženským (Jin). Je nadýchaná, receptivní a působí jako hravé obláčky prohánějící se za letního dne po obloze. Nesnesitelná lehkost bytí (zde ve smyslu, že se nedá snést zpátky na zem) nadnáší celou hudební strukturu jako dobře vychovaný Archimédův zákon. Chrám nezadržitelně stoupá k nebeským výšinám a skoro by se chtělo citovat závěrečná slova z Goethova Fausta: "Das Ewig Weibliche zieht uns hinan" (My věčným ženstvím jsme neseni výš).
Ale nebyl by to Beethoven, kdyby si po první části, která je vysloveně lyrická, trochu nezabouřil. Následuje tedy repete (video 2:09), které je melodicky i textově totožné s předchozí pasáží, jen se zahraje dvakrát tak rychle (!) - ať se zpěvákům třeba zauzlují hlasivky. Není divu, že tato partie je považována za jednu z nejobtížnějších v celé chorální literatuře.
Úplný závěr Creda je pak až nadpozemským zklidněním, které nás připravuje na duchovní těžiště Mše - Sanctus a Benedictus. Tipoval bych, že takhle nějak si Beethoven to nebeské království vlastně představoval.
A na závěr ještě jednu paralelu.
Připadne mi, že fuga z Creda má v Misse podobně centrální postavení jako téma radosti v Deváté. Obě jsou spontánním a bezpodmínečným příklonem k životu. Koneckonců, fuga je napsána na text "Et vitam venturi saeculi" (a život nadcházejících věků).
Zatímco v Deváté ale motiv radosti stoupá zezdola nahoru (nejprve v kontrabasech, pak ve violách a nakonec v houslích), jako by pocházel z lidských srdcí, v Misse Solemnis se fuga v Credu snáší shůry dolů (ze sopránových výšek), jakoby pocházela přímo od Boha.
A ona vlastně pochází.
Na hudebním Olympu sedí Beethoven v křesílku nejvyšším.
+++
Původně jsem chtěl jako ukázku vybrat toto provedení New York Philharmonic s Leonardem Bernsteinem, ale oni tu rychlou pasáž hrají v tak brutálním tempu, že je prakticky nemožné sledovat melodickou linku (nechápu jak to zpěváci mohli uzpívat), takže jsem nakonec zvolil o něco pomalejší provedení s René Jacobsem.
Předchozí díly ze série Beethoven
Jan Řeháček
Jaro: das ist nur die erste Phase
Jaro má v našem parku tři fáze, které jsem výstižně pojmenoval: první, druhá a třetí. Toto je svědectví o první z nich. Můžeme s ním nesouhlasit, můžeme proti němu protestovat, ale to je asi tak vše, co s tím můžeme dělat, Járo.
Jan Řeháček
A je po Velikonocích. A nejen po nich.
Globální kotlík zavěšený nad ohněm inkluze a diversity pomalu vytlačuje národní státy, vyrůstající ze sdíleného kulturního podhoubí. Tomuto trendu se nově přizpůsobuje i řada českých svátků s jejichž novelizací vás chci seznámit.
Jan Řeháček
Impresionisté na hladině
Když se na podzim objevily barvy na stromech, všiml jsem si, že se občas zrcadlí v našem potoce či rybníčku. Tak jsem na ně zamířil objektiv a vyšly z toho roztěkané výtvarné kreace, za které by se nemusel stydět ani Claude Monet.
Jan Řeháček
AI Art: co už umí a co ještě ne
Loni jsem trochu experimentoval s malířskými schopnostmi tehdy nastupující generativní AI Art. Letos, za dlouhých zimních večerů jsem si na to vzpomněl a napadlo mne podívat se, jak moc za ten rok AI pokročila. Nu, posuďte sami.
Jan Řeháček
Není větvička jako větvička
Stromy a jejich rozeklaná větvoví jsou sochařská díla. V létě to ale nepoznáte, protože přírodní majstrštyky zakrývá koruna. Jakmile ale podzim povolá svá vojska zpět do zálohy, ladná elegance dřevěných křivek vystoupí do popředí.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
KOMENTÁŘ: Trumpovy trampoty s potraty. Mohly by mu prohrát volby?
Premium Donald Trump rozjíždí prezidentskou kampaň a průzkumy říkají, že to bude souboj prsa na prsa s Joem...
U Votic se srazila tři auta, ženu záchranáři letecky transportovali do Prahy
U Votic na Benešovsku došlo k dopravní nehodě, havarovala zde tři osobní vozidla. Podle policie měl...
V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku
Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...
Čína dokončuje „neviditelný“ bombardér. Máme lepší, řekl Pentagon
Číňané oznámili představení svého „neviditelného“ (stealth) bombardéru H-20. Pentagon to ale moc...
- Počet článků 402
- Celková karma 19,54
- Průměrná čtenost 920x