Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Velké, širé, rodné Lány

(Agentura Střelená Kachna) Dnes v časných ranních hodinách se naší agentuře podařilo získat část zvukového záznamu z významného povolebního jednání v naší zemi. Zatímco naše laboratoř pracuje na ověření autentičnosti materiálu z lánské hospody a na identifikaci všech zůčastněných, rádi bychom se s Vámi podělili o předběžný transkript tohoto záznamu. Při prvním poslechu jsme na něm zaznamenali celkem 6 mužských hlasů: 1 starší, kterému jsme přidělili prozatímní jméno Náčelník a pak 5 mladších, kterým budeme kvůli rozlišení říkat Adam, Bořek, Cyril, David a Eda.

---------- začátek přepisu ---------------------------

Adam: Ta pečená husička s červeným zelím se docela povedla, tak teď snad abychom zkusili nakrájet tu ministerskou bábovku, co říkáte?

Bořek: Jasně, nebudem přece kolem toho chodit jako kolem horké kaše.

Eda: Ona ještě bude nějaká kaše? Tak to si pošušňáme...

Bořek: Mluvím obrazně, nenažranče. Tak že bys třeba začal s tím krájením?

Eda: Proč já? Já jsem škrabal brambory. Začni ty.

Bořek: Dobře, začnu já. Tak je tady třeba ministr zemědělství. Já myslím že k tomu bys mohl mít docela pozitivní vztah.

Eda: Jó, k zemědělství já měl vždycky hezkej vztah - vepřový, hovězí, skopový, na to já jsem machr.

Bořek: A vida, máme prvního kandidáta. Tak chtěl bys nám dělat ministra zemědělství?

Eda (zasní se): Chtěl bysem. Moc bysem chtěl...

David (bouchne dlaní do stolu): Ale máš smůlu! (rozřehtá se)

Adam: Pánové, nedělejte z toho parodii na Šimka a Grossmanna. Tohle je vážná věc.

Bořek: Zkusme to jinak. Kdo má konkrétní představu co by chtěl dělat?

Cyril: Já bych třeba docela bral vnitro.

David: Já taky.

Cyril: Ale já to řekl první.

David: No tak to pozor, já už jsem to říkal včera.

Cyril: To vím, ale pokud si vzpomeneš, tak já už to avízoval předevčírem při snídani.

David: No co při snídani? Ale já jsem přece říkal hned po sjezdu že bych to vnitro dělal.

Cyril: To je toho. Já jsem zase ještě před sjezdem veřejně deklaroval že se na tu funkci připravuju.

David: Jenže já už jsem před 30 lety psal Ježíškovi že bych jednou chtěl bejt ministrem vnitra.

Cyril: A já zase psal Mikulášovi a ten je dřív... A nestrkej do mě.

David: Ty do mě nestrkej.

(ozývají se tlumené údery, funění a posléze zvuk trhané látky)

Adam: Tak dost! Už žádný srandičky ani pošťuchování. Má někdo nějaký konstruktivní návrh?

(chvíle rozpačitého ticha, přerušovaná jen tikáním hodin a ze směru náčelníkova též usrkáváním neidentifikované tekutiny)

Bořek: Já bych měl konstruktivní dotaz.

Adam: Tak povídej.

Bořek: Bylo by možný že bych dostal dopravu i zdravotnictví?

Eda: To jako že bys měl dvě ministerstva?

Bořek: No, kdyby mě jako z jednoho vykopli, tak abych měl něco do rezervy.

David: Nemůžeš přece sedět na dvou židlích současně.

Bořek: Můžu. Úplně v klidu. Celý víkend jsem to doma trénoval.

David: Co to plácáš?

Bořek: Tak vstaň. Dej sem tu židli (menší hluk) No vidíš jak to jde. Když to umíš je to hračka.

Adam: Jenže ministerskejch židlí zas tak moc není. Takže každej maximálně jednu.

Eda: Mně by klidně stačilo i ministerský štokrle.

Adam (povzdechne si): Začínám mít pocit že jsme začali z úplně špatnýho konce.

David: Já si hlavně myslím, že my tu porcujeme medvěda, a on si zatím běhá po lese.

Eda: Jak to myslíš?

David: No jakože nejdřív musíme něco udělat s předsedou.

Cyril: Sakra, na něj jsme úplně zapomněli.

David: Ať na to koukám jak na to koukám, pořád je to předseda vítězný strany po volbách, takže něco se s tím udělat musí.

Adam: Jo jo, to je to nerudovské kam s ním.

Cyril: Já bych mu koupil letenku do Sarajeva. Už jsem si to zjišťoval. Létá tam linka OK97.

Adam: To nám nebude nic platný. Sarajevo je moc blízko. Když ho v pondělí vypakujem, ve středu ho máme zpátky.

Bořek: Tak co kdybysme si půjčili vládní vrtulník a vysadili ho na Kamčatce.

Adam: Hmmm, to by stálo za úvahu.

Bořek: I kdyby se mu podačilo chytnout první sobí spřežení do Magadanu s následným spěšným přípojem do Vladivostoku, tak tady stejně dřív jak v únoru nebude.

Eda: No počkejte, kluci, to ho tam ale přece nemůžem vysadit jenom tak. Co když zmrzne?

David: Ale nezmrzne. Vždyť má teď po volbách čerstvě vyprášenej kožich. No, a nějakej čistej potok tam určitě najde taky, takže když mu s sebou dáme pár konzerv, tak bude úplně v pohodě.

Eda: Já bych mu klidně dal 15 a nebo třeba i 20 konzerv - ať vidí že to s ním myslíme dobře.

David: No, von ale předseda moc konzervativní není, tak aby se neurazil. Já bych mu dal konzervu jenom jednu a ten zbytek v malých neoznačených bramborách.

Adam: To by šlo. Tak teď jak s tím vrtulníkem.

Náčelník (probere se): Co se děje?

Adam: Chtěli jsme se zeptat jestli bychom si mohli půjčit hradní vrtulník.

Náčelník: Tak to nemohli.

Bořek: Ale my bychom ho v pořádku vrátili...vůbec bychom ho nepoškrábali...

David: ...i nemrznoucí směs do ostřikovačů bysme doplnili.

Náčelník: Ani za vanu Becherovky. Vrtulník nepřipadá v úvahu.

Adam: No tak to toho předsedu budeme muset odstavit nějakými zákulisními intrikami tady doma.

Bořek: Paráda. Chlapi já už si pořádně vod srdce nezalavíroval snad půl roku.

David: Jo, čachříčky a pletišky to je moje parketa. Hned to v knihovně prokonzultuju s kolegou Machiavellim.

Eda: Já bych to teda moc nekomplikoval a normálně bych mu namazal volant zubní pastou.

Adam: Ježkovy voči, to jsme někde na základní škole nebo co? Tak snad trochu kultury, ne?

Cyril (nesměle): Já jsem si připravil takovou kulturní vložku. Tak teď by se to možná hodilo...

Adam: A co to bude?

Cyril: Je to taková básnička od Sládka. (otevře okno a do ztichlé noci začne recitovat) Velké, širé, rodné lány, jak jste krásny na vše strany...

Eda: Moment, moment...jak to myslíš "na vše strany"?...Jsme si přece řekli že v tom pojede akorát naše strana...

Náčelník: A taky ta moje...

David: No ta toho moc nenajezdí s tím co si vykoledovala ve volbách (zarazí se, uvědomí si že přestřelil) Teda né, takhle jsem to nemyslel...

Náčelník: Milý horlivý ale ještě ne zcela zkušený ideologický soukmenovče. Kdybyste si místo pronášení nejapných poznámek na úrovni politruka subokresního formátu raději přečetl něco z Aristotela, Lockeho nebo Tocquevilla, tak byste věděl, že nová strana se musí nejprve etablovat a teprve pak může získat solidní výsledky. A kdybyste ve volných chvílích také nahlédl do učebnic ekonomie, zjistil byste, že z nízkých čísel se dosahuje vysokého růstu podstatně snadněji než z čísel vysokých. K tomuto poznání ale vy dospějete teprve až vám po bradě přestanou téci produkty mlékárenského průmyslu, což se při rychlosti vašeho intelektuálního vývoje nedá očekávat dříve než za tři nebo v lepším případě za dvě geologická období...

Bořek (polohlasem): Ještě že tohle neslyšej lidi...

Adam: Apropos, pánové, doufám že jsme všichni srozuměni že o téhle schůzce nikde ani muk.

Bořek: O tom žádná. Ale myslím si že bychom to utajení měli nějak posichrovat.

Cyril: Naprostý souhlas. Mohli bychom třeba na veřejnosti dělat že se neznáme.

David: To neprojde. Půlka lidí to ví, a ta druhá si to za pět minut najde na Internetu.

Adam: Holt českýho voliče už dneska na vařený nudli neutáhneš.

David: No právě. Tohle by nám sežralo tak maximálně jedenapůl procenta populace.

Cyril: No taky bychom mohli předstírat ztrátu paměti, kdyby se nás hyeny na něco ptaly.

Eda: To zní vychytaně. Hele, mýmu sousedovi spadla před rokem na hlavu žehlička a 3 měsíce měl úplný vokno. Vůbec nic si nepamatoval.

Bořek: A to si jako představuješ že zítra uděláme tiskovku a tam prohlásíme že nám všem během soboty spadla na hlavu žehlička?

(někdo cinká lžičkou o skleničku)

Náčelník: Pánové. Když to čeknu slušně, tak už mě z vás bolí hlava. Zatímco vy si tady plkáte a řešíte malichernosti, já jsem upřel svůj vnitřní ostříží zrak do budoucnosti národa a ve své politické moudrosti jsem pojal velkorysý plán jak naši zemi přeměnit v takovou oázu blahobytu a podnikavosti, že nám i jihovýchodní Asie bude závidět střemhlavé tempo růstu. A to není zdaleka všechno - současně s prohloubením dynamiky všech odvětví naší výroby podchytíme potenciál širokých vrstev naší společnosti a přetavíme ji v radostný předvoj lidstva, v sociální bratrstvo nad nímž slunce pokroku nikdy nezapadá. Jednou - a ta doba již není daleko -  se k nám i Amerika bude jezdit učit demokracii a lidským právům.

Všichni (jeden přes druhého): Opravdu? Jak to uděláme? Co to je? Kdy to vypukne?

(je slyšet šustění papíru, zřejmě si vytahují z náprsních kapsiček poznámkové bloky)

Náčelník: Tak poslouchejte...

----------  konec přepisu  ---------------------------

Zde bohužel zvukový záznam končí. Náš agenturní technik se domnívá, že lajdácky upevňená odposlouchávací  štěnice spadla v tomto kritickém okamžiku do mísy s vlašským salátem a její funkčnost byla narušena průnikem majonézy do citlivých integrovaných obvodů. Za toto nedopatření se omlouváme a našeho upevňovatele štěnic při nejbližší výplatě finančně postihneme.

Autor: Jan Řeháček | pátek 8.11.2013 7:15 | karma článku: 18,05 | přečteno: 613x
  • Další články autora

Jan Řeháček

Jaro: das ist nur die erste Phase

Jaro má v našem parku tři fáze, které jsem výstižně pojmenoval: první, druhá a třetí. Toto je svědectví o první z nich. Můžeme s ním nesouhlasit, můžeme proti němu protestovat, ale to je asi tak vše, co s tím můžeme dělat, Járo.

9.4.2024 v 9:09 | Karma: 16,67 | Přečteno: 427x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Řeháček

A je po Velikonocích. A nejen po nich.

Globální kotlík zavěšený nad ohněm inkluze a diversity pomalu vytlačuje národní státy, vyrůstající ze sdíleného kulturního podhoubí. Tomuto trendu se nově přizpůsobuje i řada českých svátků s jejichž novelizací vás chci seznámit.

1.4.2024 v 9:09 | Karma: 21,16 | Přečteno: 460x | Diskuse| Společnost

Jan Řeháček

Impresionisté na hladině

Když se na podzim objevily barvy na stromech, všiml jsem si, že se občas zrcadlí v našem potoce či rybníčku. Tak jsem na ně zamířil objektiv a vyšly z toho roztěkané výtvarné kreace, za které by se nemusel stydět ani Claude Monet.

9.3.2024 v 9:09 | Karma: 22,50 | Přečteno: 325x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Řeháček

AI Art: co už umí a co ještě ne

Loni jsem trochu experimentoval s malířskými schopnostmi tehdy nastupující generativní AI Art. Letos, za dlouhých zimních večerů jsem si na to vzpomněl a napadlo mne podívat se, jak moc za ten rok AI pokročila. Nu, posuďte sami.

15.2.2024 v 9:09 | Karma: 17,91 | Přečteno: 372x | Diskuse| Ostatní

Jan Řeháček

Není větvička jako větvička

Stromy a jejich rozeklaná větvoví jsou sochařská díla. V létě to ale nepoznáte, protože přírodní majstrštyky zakrývá koruna. Jakmile ale podzim povolá svá vojska zpět do zálohy, ladná elegance dřevěných křivek vystoupí do popředí.

9.2.2024 v 9:09 | Karma: 19,45 | Přečteno: 438x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Estonsku roste sebevědomí. Hovoří o blokádě proti Rusku v Baltském moři

4. května 2024  18:08

Sledujeme online Velitel estonské armády Martin Herem navrhuje spojencům se připravit na možnou blokádu ruských...

Po Kallasové přišla řada na Zelenského, Rusko na něj vydalo zatykač

4. května 2024  16:30,  aktualizováno  18:03

Ruské úřady zahájily trestní řízení proti ukrajinskému prezidentovi Volodymyru Zelenskému a...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

  • Počet článků 402
  • Celková karma 19,54
  • Průměrná čtenost 920x
Devátý nejhorší kuchař na světě, odpůrce politické překorektnělosti, začínající marťan, neúnavný konzument točeného kyslíku a jazykový dobrodruh ab incunabulis. Člen Analytického piva a Gustavu pro jazyk český. Správce Vojensko-českého slovníku.