Děkujeme za pochopení.
R90o51b30e95r44t 18M57á91s95l69o
Karma a souhlas a s Vašimi názory též. Nicméně v té knize vidím jednu zásadní chybu. Ta hierarchie není:
jedinec - rodina - kmen (obec) - národ (stát) - lidstvo
ale je (viz Huntington):
jedinec - rodina - kmen (obec) - národ (stát) - civilizační (kulturní) celek - lidstvo
Je to o tom, co si člověk představuje pod pojmem "my". A určitě v jisté úrovni abstrakce je mezi "my, Češi" a "my, lidstvo" ještě mezistupeň "my Západ". A mimochodem právě tento mezistupeň v této době nabývá na důležitosti. Další civilizační celky jsou třeba: pravoslavný, islámský, konfuciánský (čínský), hinduistický, ... A pro civilizační celek platí mnoho zde citovaných věcí: Jsou to komunity spojené svazkem loajality, společná historická paměť, identifikace s předky, starost o příští generace, ... a schopnost se obětovat pro tento celek. (Třeba Ti mnohokrát opakovaní Poláci u Vídně)
Chápu, že spisovatel z Izraele na toto mohl zapomenou, protože zrovna u židů (a pak ještě u Japonců) se civilizační celek překrývá s národem (všichni židé jsou Hebrejci). Ale u jiných civilizačních celků to tak rozhodně neplatí. Proto jsme si určitě blíže třeba s Němci než s Rusy (i když by si někdo třeba z důvodu jazyka mohl předpokládat něco jiného).
A obávám se, že právě u takovéto knihy je poměrně důležité si (jakožto Čech) uvědomit, kdy autor myslí "my židé" a kdy "my Hebrejci". Protože u nás je mezi "my Češi" a "my západní křesťané" (dědicové říše Západořímské) obrovský rozdíl. A touto optikou je se pak potřeba dívat třeba i na "strhávání zdí" (protože zdi mezi národy jsou proti zdem mezi civilizačními celky ještě velmi nízké) a odpovídat si na otázky typu "Jaké je naše místo v rámci našeho civilizačního celku?" (Podle mne okraj Západu daný geografií a jazykem a nikdy nás jako jádro brát nebudou), atd...
Zkuste pak Huntingtonův Střet civilizací, stojí to za tu námahu s tisícovkou hutných stran. Pochopení uspořádání světa je tradičně obtížné, ale teorie civilizačních celků to dost prosvětlí.
J34a51n 55Ř38e48h92á98č84e36k
Díky za rozšíření.
Ono těch mezistupňů by se dalo najít více, třeba mezi národem a obcí. U nás máme Čechy a Moravu. V Británii Anglii a Skotsko atd.
Ale ta civilizační, kterou uvádíte, je pro geopolitiku skutečně fundamentální.
M82i14c80h79a50l 50Š42t54o21s95e34l
Ano. Stejným směrem se ubírají i moje myšlenky. Zatím jsem je neuměl tak dobře popsat, takže děkuji za blog.
J62a28n 55Ř62e97h30á50č44e81k
moje myšlenky se přidávají
(kdo chce ubrat, musí nejdřív přidat)
J15a26r97o80m40í96r 10Š71i13š76a
Lidstvo je neutopí ve svých myšlenkách, ale v třískách stromů co pokácí a v odpadu co vyprodukuje a neni moc, která by to zastavila...nadávno jsem se dočetl, že plasty byly nalezeny i na dně Mariánského příkopu. Už neni místo, kde by se nedaly očekávat. To jdou všechny filosofické úvahy tak trochu stranou.
J60a63n 78Ř48e20h71á79č55e11k
Jo, v Pacifiku už má jedna oblast koncentrace odpadků i svoji wiki stránku
J62o46s95e70f 16P16o94t91r
Hned po té knize budu pátrat.
Ale když už se o některých problémech zmiňujeme, nedá mi, abych si nevšiml poznámky pana Josefa Prouzy:
" Podstata je stále stejná: zpřetrhat vazby s pamětí, tradicemi, zvyky, kulturou, vírou, jazykem, určitým typem vzdělanosti a nakonec i s prostým selským rozume"
Jde totiž o to, že naše společnost, česká, ale v menší míře i evropská tímto procesem procházíme a to dobrovolně. Ze začátku byla diktatura, vše staré musí být zničeno, my jsme nový dokonalý život, a jsme jen věda,to co děláme je jen věda. Diktatura byla nakonec odfouknuta na smetiště dějin, ( po sobě nechala špínu, nepořádek, poloprázdné obchody, zadrátované hranice, 100 milionů mrtvých ...)ale ty myšlenky a idee jsou živé a ničí vše co bylo před tím.
Když se na toto téma s někým bavíte odpoví vám : "věda to přece všechno dokázala"
J39a27n 52Ř63e13h94á68č98e63k
Dějiny nejsou lineární. Občas se stane, že společnost sejde z cesty a pak se k ní holt musí vrátit trním. Co není udržitelné, to se neudrží.
J55o91s74e44f 15P69r54o59u23z57a
Opět výborný blog, Jene. Rezonuji, podepisuji, atentátně schvaluji, Hazonyho i Honzonyho názory. Začínám vážně přemýšlet o tezi, že souznění v rovině humoru a satiry (kterého si až obsesivně užívám v našich polemikách pod články z našich per) ústí v souzvuk filozofický a politický (či naopak?). Snad to nedojde až do integrální výměny manželek
J67a19n 48Ř56e89h20á45č66e18k
Političtí komentátoři se shodují, že vytvoření mediálního impéria P-Ř brání neslučitelné názory na problematiku informační entropie, jakož i nevyjasněné reparace ohledně poškození Schrodingerovy velryby spolkem Planckton. Přesto pokračují bilaterální jednání za účelem posouzení možností spolupráce v oblasti falšování dějin, matení čtenářů a vymýšlení absurdit.
M97a12r23i15e 50Š28í76p51k68o80v73á
Díky moc, Honzo, za tento blog.
Velmi mě zaujala pasáž o předávání kulturního dědictví v rodině. S tím se naprosto ztotožňuji. A ostatně i s tvými názory v blogu.
J33a27n 92Ř88e17h88á93č73e39k
Angličtina na to předávané dědictví má dokonce speciální slůvko "heirloom", i když se obvykle vztahuje na věci materiální...
M83i93c42h42a52l 95S65e74d40m67í60k
Jazyková poznámka: Předpokládám, že máte k dispozici anglický originál, do češtiny zatím nebylo přeloženo. Nationalism lze přeložit jako nacionalismus nebo vlastenectví. Vlastenectví je hodnoceno (zatím) kladně; nacionalismus je cimrmanovsky řečeno vlastenectví, které si trochu zapřehánělo, a je hodnocen negativně. V angličtině dva různé termíny analogické k češtině nejsou. Překlad názvu knihy by podle mne měl být Ctnost vlastenectví. Úryvky z knihy to dokládají.
J23o68s77e16f 41L85e33i26n37e27r
Ale jsou. Vlastenectví je Patriotism.
J50a26k59u48b 11R25o70t36h
Nacionalismus je umělý konstrukt, přizpůsobený potřebám a okolnostem doby. Viz JG Herder. Je umělý a zhovadilý stejně, jako komunismus. A oba tyto konstrukty stojí za neuvěřitelnou spoustou zla. A jen jurodiví nacionalisté tvrdí, že nacionalismus=vlastenectví. Není.
J33o13s69e79f 61P53r61o11u21z11a
Přímo v článku je výslovně upozorněno na to, že němečtí “nacionalisté”, i když si výraz ‘nacionální’ dali přímo do názvu strany, jimi ve skutečnosti vůbec nebyli, byli (i podle mého názoru) imperialisté. Zrovna tak jako nacionalisti-vlastenci (se slovíčky netřeba žonglovat) vůbec nebyli komunisti se svým proletářským internacionalismem. Totalitě naopak velice vadí v podstatě všechny atributy nacionální - jazyk, tradice, území, soubor uznávaných hodnot, pravidel, chcete-li sdílených rituálů, a samozřejmě rodina jako pevnost proti módním politickým vichřicím a brzda úspěšného budování těch či oněch “věčných říší”. Za “neuvěřitelnou spoustou zla” nestojí lidé milující a ztotožňující se se svou rodinou, komunitou, národem, státem, ale právě jen ti, co všechny tyto hodnoty popírají, protože s nimi “světlé zítřky” budovat nelze vůbec nebo jen s obtížemi a za pomoci rozsáhlých represí.
- Počet článků 402
- Celková karma 19,54
- Průměrná čtenost 920x