Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dvě věže (Beethoven)

Představte si, že se díváte na Pána prstenů a televize z časových důvodů vypustí prostřední díl trilogie: Dvě věže. Na jedné straně se vlastně ani nic moc nestane...

...v prvním díle si uděláte solidní obrázek o problému a o hlavních protagonistech příběhu a v posledním díle se dozvíte jak to všechno dopadlo. Na druhé straně ale musíte uznat, že divák fajnšmekr bude u obrazovky citelně ochuzen. Prostřední díl je místem kde zápletka houstne, postavy se vyhraňují, konfliky prohlubují. Ano, v principu můžeme Pána prstenu pochopit i bez shlédnutí druhého dílu, ale přijdeme tím nejen o jemné tkanivo logických souvislostí, ale i o přirozenou dynamiku celého příběhu.

Podobné je to s Beethovenovou Devátou symfonií. Kdykoliv ji poslouchám, znovu a znovu žasnu nad obrovským rozdílem mezi perspektivou prvních tři vět a perspektivou finále. Jako bych slyšel začátek a konec epické trilogie, jejíž prostřední díl byl z dramaturgických důvodů vypuštěn. Ten rozdíl v charakteru vyprávění a v jeho celkovém tónu má jednoduchou příčinu. Devátá vznikala souběžne s dalším chorálním veledílem, Slavnostní mší D dur (Missa solemnis). Podle mého soudu je Missa solemnis tím scházejícím prostředním dílem - je duchovním očistcem, pozvedávajícím umělcovo vnímání na vyšší hladinu prožitku. 

Ve starém americkém filmu Desatero přikázání (Cecil DeMille - 1956) je slavná scéna, ve které Mojžíš vystoupí na horu Sinaj, kde se mu zjeví Bůh v podobě hořícího keře. Charlton Heston, představující Mojžíše, skvěle zahrál ten hluboký spirituální přerod, který se během scény v jeho duši odehraje. Na horu vystoupí Mojžíš jako obyčejný muž - silný a černovlasý - ale z hory se vrátí jako vyvolený prorok - osvícený a lehce prošedivělý. Při návratu ze Sinaje ho pozoruje jeho žena Sephora a přítel Joshua a z jejich úhlu pohledu se Mojžíšova proměna musí jevit jako mystérium. Stejně tajemná jako by viděli jen první a třetí díl trilogie (výstup na horu a sestup z ní), ale díl prostřední - Mojžíšovo setkání s Bohem - zůstal jejich zraku zcela skryt. Jenže právě v něm je uschován klíč k jeho transformaci.

Podobným vývojem prošel Beethoven v průběhu Deváté symfonie. Když sedíte v koncertním sále, vidíte Mojžíše stoupat nahoru (první tři věty) a posléze scházet dolů (finále), ale neslyšíte nic z toho, co se odehrálo na hoře Sinai. Ten vyrovnaný nadhled, který čiší z Ódy na radost, nevyvěrá z vnitřní logiky předchozích tří vět, jak by se na první pohled mohlo zdát. Vyvěrá z obrovského myšlenkového zápasu, který Beethoven svedl v sesterské Misse solemnis. Existuje totiž jediný způsob jak takovou nadpozemskou perspektivu získat. Musíte se - stejně jako Michelangelo - na několik let připoutal řetězem ke stropu Sixtinské kaple a tam si to za pomoci štětce vyříkat se svým Bohem.

Tato vokální díla jsou siamská dvojčata. Je-li Missa solemnis křížovou cestou do hlubin lidské duše, je Devátá symfonie jejím vzkříšením a vykoupením. Missa je bez Deváté jen samoúčelnou disputací; Devátá bez Missy je toliko líbivou pouťovou atrakcí, fanfárou zavěšenou do vzduchoprázdna. V Misse solemnis bojuje Beethoven o nalezení sebe sama v Bohu a Boha v sobě samém. Jeho hluboce prožitá a osobní výpověď je kronikou dlouhé vnitřní války, jejíž poslední a vítěznou bitvou je právě Finále Deváté. Závěrečná zkouška dospělosti.

Ona i obyčejná maturita je ale víc než jen půlhodinka na potítku a pár minut zápasu s jednotlivými otázkami. Maturita znamená také hodiny strávené nad učebnicemi, zmatené tápání ve vlastní neurovnané mysli, náhlá probuzení uprostřed noci s pocitem intelektuálního zmaru i mihotavou záři pochopení probleskující na obzoru. Je-li Devátá závěrečnou zkouškou, je Missa solemnis přípravou na ni.

Každý správný chrám má mít dvě věže. Pro příklady nemusíme chodit daleko - Týnský chrám na Staroměstském náměstí, chrám svaté Ludmily na Náměstí míru (úvodní snímek) nebo katedrála Notre Dame v Remeši jsou dostatečně známé. Nemá smysl dohadovat se, která z věží je pro výsledný architektonický dojem důležitější. Jedna bez druhé je jen neúplným torzem. A tak je tomu i s oběma chorálními díly Ludwiga van Beethovena. Mše i symfonie jsou jedním tělem. Severní a jižní střelkou téhož morálního kompasu.

Před několika lety se u nás v jednom místním kině hrála kompletní Tolkienova trilogie. Trvala s přestávkami skoro celý den, ale přesto se na ní sešel dostatek diváků. Mám podobný sen. Více než polovinu života si přeji slyšet obě Beethovenova díla v jednom koncertním provedení. Konečně vidět tuto velkorysou katedrálu v její úplnosti a přirozené kráse. A není to až tak za vlasy přitažené, jak si možná myslíte. Při prvním provedení (7. května 1824) se společně s Devátou hrály i tři části z Missy: Kyrie, Credo a Agnus Dei.

Představoval bych si to představení asi takhle:

1. Devátá (první věta - Allegro)
2. Devátá (druhá věta - Scherzo)
3. Devátá (třetí věta - Adagio)
x. přestávka
4. Missa solemnis (Kyrie)
5. Missa solemnis (Gloria)
6. Missa solemnis (Credo)
7. Missa solemnis (Sanctus)
x. přestávka
8. Missa solemnis (Agnus Dei)
9. Devátá (Finále - Óda na radost)

Takový pořádek by měl výhodu, že fanfára hrůzy ze začátku čtvrté věty (Schreckensfanfare) by nás nevytrhla ze sladkého snění Adagia, což mi vždycky připadlo poměrně brutální a neorganické, ale rozezněla by se nad doutnajícím bojištěm Agnus Dei - v jeho nejvypjatějších místech skoro slyším Beethovenův hlas: "Eloi, Eloi, lama sabachthani" (Bože, bože, proč jsi mne opustil?). Ochromující disonance této fanfáry jako by byla ozvěnou přízraků z Agnus Dei. Má-li být nějaká hudební věta rozdrásána jejím zubatým ostřím, poslední oddíl Mše je skvělý kandidát. Partitura je od prvního do posledního taktu naplněna sžíravými pochybnostmi - jako by právě zde Beethoven dospěl k poznání, že radost nenalezneme v liturgickém rozjímání, ale ve společenství lidí. Óda na radost je tak přirozenou odpovědí na bolestné tápání Agnus Dei a současně logickým završením obou děl. Nejistý závěr Missy a rezolutní začátek finále Deváté do sebe zapadají jako pobřeží Afriky a Jižní Ameriky.

Svou třetí knihu Ód zakončil starořímský básník Horatio větou "Postavil jsem pomník trvalejší bronzu" (Exegi monumentum aere perennius). Myslím, že pro dvě hudební věže, které Beethoven v letech 1822-23 vlastníma rukama vystavěl, platí ta slova dvojnásob.

Někdy si představuji, že jednou v daleké budoucnosti se zástupci naší planety dostaví na Intergalaktický Sněm, aby byli přijati mezi vyspělé civilizace. A až budou kráčet přijímacím sálem po červeném koberci k inauguračnímu podiu, jeho mramorovým sloupovím bude otřásat Quoniam z Beethovenovy Slavnostní mše. A naši reprezentanti v nablýskaných uniformách budou procházet špalírem tleskajících bytostí z mlhoviny Andromedy, z Alfa Centauri, z Aldebaranu i z Tau Ceti a s Beethovenovou majestátní hudbou v zádech se nebudou muset cítit jako banda úplných pitomců z nějakého zapadlého spirálního ramene Mléčné dráhy. Naopak, zaplněným auditoriem projdou s hrdě vztyčenou hlavou.

Welcome, People of the Earth!

Ludwig van Beethoven: Missa solemnis, op. 123 (Quoniam tu solus sanctus)

(na YouTube zde a nebo zde)

Autor: Jan Řeháček | pátek 21.11.2014 9:09 | karma článku: 18,23 | přečteno: 869x
  • Další články autora

Jan Řeháček

Jaro: das ist nur die erste Phase

Jaro má v našem parku tři fáze, které jsem výstižně pojmenoval: první, druhá a třetí. Toto je svědectví o první z nich. Můžeme s ním nesouhlasit, můžeme proti němu protestovat, ale to je asi tak vše, co s tím můžeme dělat, Járo.

9.4.2024 v 9:09 | Karma: 16,67 | Přečteno: 427x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Řeháček

A je po Velikonocích. A nejen po nich.

Globální kotlík zavěšený nad ohněm inkluze a diversity pomalu vytlačuje národní státy, vyrůstající ze sdíleného kulturního podhoubí. Tomuto trendu se nově přizpůsobuje i řada českých svátků s jejichž novelizací vás chci seznámit.

1.4.2024 v 9:09 | Karma: 21,16 | Přečteno: 460x | Diskuse| Společnost

Jan Řeháček

Impresionisté na hladině

Když se na podzim objevily barvy na stromech, všiml jsem si, že se občas zrcadlí v našem potoce či rybníčku. Tak jsem na ně zamířil objektiv a vyšly z toho roztěkané výtvarné kreace, za které by se nemusel stydět ani Claude Monet.

9.3.2024 v 9:09 | Karma: 22,50 | Přečteno: 325x | Diskuse| Fotoblogy

Jan Řeháček

AI Art: co už umí a co ještě ne

Loni jsem trochu experimentoval s malířskými schopnostmi tehdy nastupující generativní AI Art. Letos, za dlouhých zimních večerů jsem si na to vzpomněl a napadlo mne podívat se, jak moc za ten rok AI pokročila. Nu, posuďte sami.

15.2.2024 v 9:09 | Karma: 17,91 | Přečteno: 372x | Diskuse| Ostatní

Jan Řeháček

Není větvička jako větvička

Stromy a jejich rozeklaná větvoví jsou sochařská díla. V létě to ale nepoznáte, protože přírodní majstrštyky zakrývá koruna. Jakmile ale podzim povolá svá vojska zpět do zálohy, ladná elegance dřevěných křivek vystoupí do popředí.

9.2.2024 v 9:09 | Karma: 19,45 | Přečteno: 438x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

2. května 2024  21:41

Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

  • Počet článků 402
  • Celková karma 19,54
  • Průměrná čtenost 920x
Devátý nejhorší kuchař na světě, odpůrce politické překorektnělosti, začínající marťan, neúnavný konzument točeného kyslíku a jazykový dobrodruh ab incunabulis. Člen Analytického piva a Gustavu pro jazyk český. Správce Vojensko-českého slovníku.