Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M10i27r71o96s21l52a86v 25C17e31s29t42r 7862470310413

Souhlasím s panem Plívou. Demokracie a volný trh bude mít vždy slabiny typu pokusu a omylu, ale nikdy nedojde k tak fatálním chybám efektivity diktatury, jako byl fašismus a komunismus. Obě byly levicového opojení. Proto je pro udržení míru potřebná morální hodnota poctivých pravicových hodnot spravedlivého kapitalismu, včetně sociálních hodnot přenést do vzdělávacího systému.:-)

+1/0
25.3.2017 11:15
Foto

J89a70n 78Ř65e70h40á32č95e13k 7790606261705

Vcelku souhlas. Lepší princip než volný trh a demokracie (což je volný trh v politice) nemáme. Jenom budeme muset vymyslet jak to úsilí smysluplně koordinovat, protože v historii se to často dělalo tak, že se vytáhly koordinační bambitky.

Bohužel momentálně se pohybujeme v jakémsi protektorátu centrálních bank a k tomu volnému trhu máme dost daleko, ale to už je trochu jiné téma. To s globalizací souvisí jen okrajově...

0/0
25.3.2017 15:18

J88i37ř27í 87P35l29í78v26a 4515922465747

Kde je svrchovaná moc, může dělba práce vznikat direktivně, podle plánu. Je to efektivní, ale je to diktatura. Dělba práce mezi svobodnými lidmi může vznikat jen spontánně, chaoticky, působením volného trhu.

Globální dělba práce podle plánu by vyžadovala globální moc, Taková moc by byla velkou hrozbou a nestála by za užitek z efektivity.

+2/0
22.3.2017 20:45
Foto

J71a11n 55Ř60e75h12á20č58e26k 7340616611725

Já myslím, že nějaká forma koordinace musí být i u volného trhu. I v té pravesnici se musili nějak domluvit, že někdo bude péct housky a někdo kovat koně, aby všichni nezačali dělat to samý. Ale jak koordinovat tu globální dělbu mi není moc jasný. Ono dříve nebo později bude muset nějaká globální vláda asi vzniknout, ale dříve než za 100 let to nečekám... :-)

0/0
22.3.2017 21:07

J52i14ř24í 91P45l93í80v97a 4865882435937

Koordinace je také forma diktatury. Kdo bude určovat, co se má vyrábět? To je hlavní problém. Právě v tom je přednost volného trhu, že se zde pomocí poptávky a ceny ukazuje, co se má nabízet - a tedy vyrábět. Tak to zajisté bylo i v pravesnici.

"Velká moc je nebezpečná!" - to je princip opatrnosti.

+1/0
23.3.2017 9:01
Foto

J23a17n 31Ř78e48h53á94č17e63k 7250786561935

Pak se ale dostaneme k monopolu, protože ti velcí hráči (viz příklad se cvičkami) prostě vždycky vyrobí tu samou kvality levněji... Proto má většina států různé antimonopolní zákony (tady v USA třeba Sherman Act). Navíc volný trh je sice báječná myšlenková konstrukce, ale v praxi se bohužel moc často nevidí.

Já chápu a sdílím vaši obavu z koordinace utržené z řetězu a la EU nebo dokonce RVHP, ale přesto si myslím, že v reálném světě bude potřeba.

0/0
23.3.2017 18:53

J91i31ř43í 91P19l37í64v73a 4835212375437

Komu bude vadit "monopol", když bude stejnou kvalitu nabízet levněji?

Ale vy si protiřečíte. Vy, pokud si vzpomínám, jste měl představu koordinace takovou, že si různé státy rozdělí sortiment, na který se budou specializovat - tedy na který budou mít monopol.

Volný trh, přestože je nesmyslně regulován, funguje - vždyť existuje konkurence, kam se jen podíváte, ceny zboží nejsou většinou nikým regulovány, kupci nejsou nuceni kupovat určité zboží a služby za určitou cenu. Neexistuje bohužel ve školství a zdravotnictví, takže tam jsou pořád nějaké problémy.

+1/0
23.3.2017 22:42
Foto

J31a70n 93Ř58e84h37á17č42e53k 7540326711145

Monopol bude jednak vadit těm, kdo budou na trhu chtít participovat (monopoly se ke konkurenci obvykle nechovají v rukavičkách) a ani ten zákazník na tom nemusí cenově vydělat. Zatímco v období boje o trh mohou větší firmy nasadit dumpingové ceny aby zlikvidovaly protihráče, jakmile je monopolu dosaženo, ceny se většinou zvýší.

To že si protiřečím je možný, dokonce pravděpodobný. Ekonomie není fyzika, kde kameny padají vždy směrem dolů. V ekonomii - a ve většině komplexních systémů - nemá většina důležitých otázek jednoznačnou odpověď a význam slov (co je to vlastně volný trh?) závisí často na kontextu. Je to jako když se díváte na vodu pod jezem. Občas se točí doleva, občas doprava. Před časem jsem o tom psal zde:

http://janrehacek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=524661

Mně osobně je ze standardních politických směrů asi nejblíž libertariánství, takže s mnohým z toho co říkáte souhlasím, ale nedívám se na trh jako na kouzelnou hůlku, která automaticky vyřeší všechny socio-ekonomické neduhy.

Po velké krizi z 30. let se v America na finanční sektor uvalila poměrně tvrdá regulace (Glass-Steagall Act) a po 60. let fungoval západní finanční systém jako dobře seštolované hodinky. Jenže koncem 90. let se bankéřům zdálo, že by neškodila trocha volného trhu a tak se ta omezení zrušila (circa 1999). No a od té doby jsme měli dvě drsné krize a třetí je na spadnutí.

Mimochodem, jedna z domén kde volný trh docela postrádám je právě bankovnictví. To co předvádí centrální banky je spíš na úrovni finančního politbyra než volné soutěže. Takhle zprasený trh jsem snad ještě neviděl (obzvlášť bond market) - a to už investuju přes 20 let.

Tu koordinaci jsem nemyslel jakože by se státům nadiktovalo co mají vyrábět. Na plánování mám ze socíku špatné vzpomínky. Ale každý složitější systém nějakou koordinaci a taky arbitráž potřebuje.

No, systém mi hlásí, že mám končit, takže už jen jeden link:

https://www.nytimes.com/2015/10/11/upshot/faith-in-an-unregulated-free-market-dont-fall-for-it.html

0/0
24.3.2017 6:37

J31i27ř96í 46P92l95í19v31a 4695122125707

Do nabízených odkazů jsem nahlédl a vypadají zajímavě. Chvíli bude trvat, než je prostuduji. Co se týče krizí, tvrdí libertiáni, že za ně mohou právě regulace.

Obdivuji vaši vstřícnost.

+1/0
24.3.2017 9:57
Foto

J70a31n 24Ř59e82h84á73č10e18k 7530936191795

No, libertariáni regulaci v lásce opravdu nemají a ve větší míře tento sentiment sdílím. Ale není to železné pravidlo. Někdy ta regulace má větší smysl, někdy menší. Realita prostě není černobílá (to je vpodstatě smysl toho prvního linku - mimochodem v tom druhém je celkem dobrá diskuse).

Třeba v komerčním bankovnictví bych tu regulaci viděl raději tvrdší, protože celý sektor požívá ochranu daňových poplatníků (ať explicitní prostřednictvím sanací, tak implicitní pomocí monetární politiky) a proto by měl na oplátku operovat v režimu, který bude pokud možno bezpečný (aby těch sanací nemuselo být moc). A součástí toho bezpečného režimu by mělo být i oddělení investičního bankovnictví (tedy Glass Steagall). Ten mimochodem podporuje i president Trump, kterého bych z nějaké dusivé regulace rozhodně nepodezříval.

http://www.cnbc.com/2016/07/19/glass-steagall-wall-street-is-not-happy-with-donald-trump.html

Na druhé straně u centrálních bank bych raději viděl více tržních mechanismů, protože na optimální nastavení úrokových měr (a dalších monetárních pák) je potřeba znát celkový stav ekonomiky a to dokáže trh odhandout lépe než několik vzdělaých mudrců, sedících někde v mramorovém paláci. To mi až příliš připomíná staré nedobré politbyro, které si taky myslelo, že dokáže odhadnout vývoj a potřeby ekonomiky...

0/0
24.3.2017 19:36

J56i81ř35í 11P71l30í27v22a 4745222895717

Váš text o tom, jak to každý vidí jinak, je půvabný. A ty vaše odpovědi na diskuzní příspěvky, které nejsou k věci, také. Ono by se k věci dalo diskutovat.

Co se týče toho nobelisty Shillera a jeho názoru na volný trh: on hájí regulace tím, že bez regulací prodejci klamou a podvádějí - například v supermarketech, což je pravda, ale já bych namítal, že klam a podvod byl vždy součástí volného trhu. Vždy byl a bude bez ohledu na existenci regulací.Nejen u prodejců, ale i u kupujících - tam se o nich nemluví a prodejce ví, že se proti lstivým zákazníkům musí chránit sám, státní regulace mu nepomohou. regulace jsou špatné i proto, že na toho, kdo je mocí zavádí, platí vaše horní pravidlo: "vidí to jednostranně", a důsledek této jednostrannosti je, že zasahuje do konkurence. Často taková regulace zvýhodňuje některé a poškozuje jiné.

Shiller také argumentuje tím, co u nás činí Státní potravinářská inspekce nebo ochranou před špatnými léky. Já bych opět namítal, že taková ochrana zákazníkům moc nepomůže, opět může ( i záměrně) zvýhodňovat některé výrobce před jinými, je semeništěm korupce - viz například hygienikové.Jiný příklad: Prof. Prymula si přivydělával testováním očkovacích látek (placen farmaceutickými firmami) a pak proloboval v parlamentu (pochybné) povinné očkováním kojenců.

Shiller mne nepřesvědčil. Prostě když stát vnucuje jednotlivcům jakékoliv dobro jako třeba hygienu, jsem proti.

+1/0
25.3.2017 15:40
Foto

J77a73n 88Ř67e40h28á98č33e36k 7690766331565

Jo, ale pak se volný trh dostává trochu do křížku s demokracií.

Mě by docela bavilo žít v nějakém anarcho-kapitalistickém zřízení, kde nejsou vklady garantované státem, ale před uložením si zjistíte jak banka investuje a podle toho (a výše úroku) se rozhodnete. A pokud vám řezník prodá zelený salám, tak si prostě příště zajdete ke konkurenci. Ale obávám se, že většina lidí takhle neuvažuje. Někdo prostě nemá čas (nebo schopnosti) studovat operace své banky a tak raději volí jistotu. A většina chce raději na salámu nějakou etiketu ze státní inspekce, protože třeba nemají čas být týden s děckem doma, když ho ze salámu rozbolí bříško.

Proto je ve většině zemí nějaká kombinace volného trhu a státního dirigismu, s tím, že o tom, na kterou stranu se ručička nachýlí víc se rozhoduje u voleb. A když se podíváte na výsledky libertariánů v USA (Gary Johnson nebo Ron Paul, jehož bumper sticker jsem měl kdysi na autě), tak vidíte, že ta podpora moc dobrá není. A v Evropě to asi nebude jiné.

0/0
25.3.2017 18:02

J78i54ř24í 27P19l21í46v50a 4635672935477

Myslím, že je to složitější. (Ne že bych se v tom vyznal - spíš naopak).

Jak jsem už řekl, ani regulace nepomohou v tom, aby se nepodvádělo.Jistota je iluze.

Demokracie? Nic není dokonalé.

+1/0
25.3.2017 18:49
Foto

J10a52n 88Ř37e58h79á59č46e84k 7920276421805

Složitější to bezesporu je. Tím spíš, že my lidé máme fantastickou schopnost korumpovat myšlenky a z instituce na ochranu spotřebitelů dokážeme za pár let vybudovat molocha na buzerování výrobců... :-)

No a tu demokracii asi nejlépe shrnul Alexandr Tytler:

"Demokracie má vždy dočasný charakter; jednoduše nemůže existovat jako permanentní forma vlády. Demokracie může trvat pouze tak dlouho, nežli voliči zjistí, že si mohou odhlasovat velkorysé výhody na účet státní pokladny. Od této chvíle hlasuje většina vždy pro ty kandidáty, kteří jí slibují nejvíce požitků z veřejných financí, s tím výsledkem, že každá demokracie vždy zkolabuje kvůli nedostatku finanční odpovědnosti, následované vždy diktaturou"

0/0
26.3.2017 18:44

J18i30ř66í 49P12l32í34v55a 4565562135177

Co Tyler říká, zní logicky. Ale je to pravda jen když je země v rozkladu - třeba po válce. Když (jako dnes) nehrozí hlad, část voličů zajisté bude hlasovat pro slibované výhody. Ale jiná část voličů ví, odkud se berou peníze ve státní pokladně. Voliči jsou různí.

+1/0
26.3.2017 22:02
Foto

J10a37n 70Ř36e13h82á36č88e25k 7500906501525

No, v jistém smyslu má demokracie stejný problém jako volný trh - tedy lidskou náturu. Kdyby byli všichni voliči zodpovědní a zajímali se o věci věřejné, byla by vláda asi rozumnější. A kdyby byli všichni podnikatelé čestní a charakterní, volný trh by fungoval jak hodinky.

Ale na téhle planetě je to bohužel trochu složitější... :-)

0/0
28.3.2017 2:54

M76a32r90i40e 39Š46í72p15k96o51v71á 5442282384217

Tak v tom "velkém" ekonomickém světě to tak je, jak píšeš. Ale můj vkus už bysme mohli být dál.

A co se mamonu týká bych uvítala, kdyby lidi konečně pochopili, že nejen konzumem je člověk živ.

+2/0
22.3.2017 18:40
Foto

J47a89n 96Ř44e87h10á86č53e55k 7630586141125

Ona spousta lidí to chápe, ale bohužel to nejsou ti, co jsou u moci. A moc se bez peněz neobejde... :-)

+2/0
22.3.2017 21:09
Foto

K90a89r66e76l 89B26o20h90á94č19e83k 1501157646384

V podstatě je zapotřebí si říct, že pokud je "dnešní globalizace" ve své podstatě jen pokračování "skrytého koloniálního systému" co do politky případně systému zvaného "letadlo" co do ekonomiky ...tak to k blahobytu všech zúčastněných nikdy nepovede :) R^

+1/0
22.3.2017 14:15
Foto

J91a52n 96Ř90e44h46á90č79e62k 7890626981305

Jo, to dědictví kolonialismu je patrné. Mimochodem, nedávno jsem natrefil na zajímavý obrázek - první obrázek zde:

http://www.cbpp.org/research/poverty-and-inequality/a-guide-to-statistics-on-historical-trends-in-income-inequality

ze kterého vyplývá, že zatímco po válce probíhalo zvyšování příjmů zhruba rovnoměrně napříč vrstvami, cca od 80. let se příjmy té nejbohatší slupky zvyšují o poznání rychleji. A "letadlovitý" charakter finančního systému tomu jen napomáhá...

+1/0
22.3.2017 16:31

J68a42n 35T36i54c81h48ý29(61B54n34j36) 4424127628489

S tím se dá jednoznačně souhlasit, když se jede moc "hr", přijde "pr" a pak se to nějak vybalancuje, neb vše má směřovat k rovnováze:-)

+1/0
22.3.2017 12:10
Foto

J90a79n 59Ř17e44h55á63č28e22k 7220326381105

Jo, ta dynamika "hrrr-prrr" je v historii lidstva dost patrná

+1/0
22.3.2017 16:33

T13o76m68á57š 76G65a67y64e11r 4122849135824

R^

+2/0
22.3.2017 11:49
Foto

J67a26n 64Ř88e81h96á10č98e12k 7810286531665

:-)

0/0
22.3.2017 16:33

M49i30c23h14a25l 81Š44t52o91s96e56l 7702747477616

No ... ony ty cvicky z Dobrina v Indii budou stale drazsi, protoze i v Indii budou rust naroky na vyssi zivotni uroven. To vsechno az do doby, nez zase ve Zline budou ochotni pracovat za nizsi mzdu. A tak dokola a dokola. Jen te sinusoide se bude mozna snizovat amplituda. Ale to uz ja nebudu ... to prijde jinej ... mladsi ...

+3/0
22.3.2017 10:47
Foto

J45a15n 76Ř75e49h28á90č74e46k 7240226321355

Z pohledu termodynamiky to tak asi dopadne. Teplo proudí systémem až do okamžiku, kdy se dosáhne ekvilibria - tedy teplotní rovnováhy...

0/0
22.3.2017 16:47

M27a84r32i12e 18Š56í51p62k48o28v67á 5422202854217

No, shrnul jsi problém globalizace jednoznačně, a vše podstatné bylo napsáno. Ale...aby to mohlo jít v těch správných "kolejích" museli by lidi být jako dřív: solidní, s patřičnou morálkou a vzájemnou úctou. A tady jsem pesimista...

+2/0
22.3.2017 10:15
Foto

J54a88n 51Ř30e61h93á32č36e42k 7100626901125

No, lidstvo se učí pouze tak, že udělá nějakou blbost a pak za to dostane po čuni. Takže si ještě nějakou pořádnou krizí budeme muset projít, než nám to dojde...

+2/0
22.3.2017 16:49

M16a10r81i88e 64Š59í29p88k88o98v28á 5212972424767

Skoro se dá říct, že jsme "rytíři slepých uliček", a proto si nic jiného nezasloužíme. A ještě k tomu zaslepeni touhou po mamonu...

+1/0
22.3.2017 16:53
Foto

J72a65n 89Ř37e72h11á32č26e61k 7280986981835

Ono u složitých systémů (jako je ekonomie) je metoda pokus-omyl v podstatě jedinou možností jak se dobrat k řešení. :-) No a s tím mamonem nic nenaděláme - jediné o co se můžeme pokusit, je nastavit pravidla tak, aby cesta k němu vedla skrz práci a ne chytračení...

+1/0
22.3.2017 18:27

M83a69r20i15e 50Š51í80p58k63o18v22á 5302952214367

tak reakce se opět uložila, jak chtěla:-))

+1/0
22.3.2017 18:52
Foto

J77a52n 86Ř83e30h66á46č14e37k 7610676841535

No vida, tak ona už se umí uložit sama... to je teda velká holka ;-D

+1/0
22.3.2017 21:10

M80a82r89i80e 74Š59í78p83k58o75v40á 5492772674597

...ale ne vždy, někdy tápe...nebo ťape? No, prostě tak nějak:-D

0/0
22.3.2017 21:50

R44o92m25a46n 33E79n38d76e96r42s 4615785555

R^Dobrý článek, Jene! Člověk je společenský tvor. Lidé se navzájem potřebují a měli by to brát na vědomí, bez ohledu na majetkové poměry, postavení a.p.

http://enders.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=398381

+4/0
22.3.2017 9:41
Foto

J18a51n 29Ř96e70h96á67č82e43k 7620516221625

No ten výměnný obchod v sobě měl určitou poctivost, kterou v moderním světě postrádám. Když dnes vidím, jak ECB tiskne miliardy EUR měsíčně, tak mi hrůzou vstávají vlasy na hlavě...

+1/0
22.3.2017 16:45
Foto

T59o46m12á19š 26V70o31d53v88á90ř37k87a 3563751827504

Jene, pěkný článek a vize. Jsem na rozpacích mezi optimismem, že se Vaše vize naplní a pesimismem, daným věkem a zkušenostmi, že to lidé tak úplně nepoberou.

R^

+3/0
22.3.2017 9:38
Foto

J37a11n 29Ř50e36h63á61č15e42k 7800946341955

Taky jsem na rozpacích, zda v konečném součtu zvítězí grázlíci a nebo rozumní. O tom, že i mezi bohatými se najde pár jedinců, kteří jsou ochotni hledět dál, než na svoje bankovní konto vypovídá např. tato přednáška

https://www.ted.com/talks/paul_tudor_jones_ii_why_we_need_to_rethink_capitalism

(český přepis)

https://www.ted.com/talks/paul_tudor_jones_ii_why_we_need_to_rethink_capitalism/transcript?language=cs

0/0
22.3.2017 16:43



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.